Breath of the Wild; et moderne mesterverk du simpelthen ikke kan gå glipp av

Du våkner opp til en myk stemme som snakker til deg. Etter en hundre års dvale står du opp og oppdager at verden rundt deg har gått i sønder. Et kjent landskap er nå lagt i ruiner. Du kommer ut fra kammeret der du lå, for så å bli møtt med en klippe over et endeløst naturlandskap. Uten minne av hva som har skjedd, og med en mystisk stemme som leder deg an, begynner du ditt episke eventyr. Du er Link, og du må løpe om kapp med fortiden for å finne ut hva som skjedde for hundre år siden.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild er Nintendos nyeste utgivelse i den ettertraktede Zelda-serien. Spillet ble sluppet den tredje mars 2017 for både Nintendo Wii U og den rykende ferske Nintendo Switch, til jublende applaus og ros fra kritikerne. For øyeblikket er Nintendo Switch versjonen av spillet det spillet i verden med flest perfekte anmeldelser (anmeldelser som gir den høyeste poengsummen mulig red.anm) på nettstedet metacritic.com, hvilket slo den regjerende rekordholderen, Naughty Dogs The Last of Us. Spillet ble offisielt annonsert under E3-konferansen i 2014 under tittelen «The Legend of Zelda for Wii U», og har siden vokst til det vi kjenner det som i dag. Etter en såpass lang utviklingsperiode var det både høye forventninger og skepsis rundt utgivelsen, men etter spillets slipp er det tydelig at de høye forventningene ble innfridd.

Spillet følger et tradisjonelt kontrollsystem, hvilket bryter med seriens tidligere utgivelser på Nintendo Wii. Man bruker analogspaker for å bevege seg og styre kameraet, og knappene til å slå, løpe, hoppe og samhandle med omverdenen. «Z-targeting» (en av Zelda seriens mest sentrale innovasjoner i et spillhistorisk perspektiv) returnerer, hvor man låser kameraet fast i en fiende ved å holde inne den venstre skulderknappen. Det at Link kan hoppe med et knappetrykk er derimot en debut for de tredimensjonale Zelda-spillene, og dette er et velkomment tillegg til serien. Når man spiller med Wii U Gamepad-kontrolleren, Nintendo Switch Joy-Cons eller Switch Pro Controller, kan man bruke bevegelsessensorene i disse til å finjustere siktefunksjoner, og dette er heldigvis noe man kan velge å ikke bruke om man ønsker det. Wii U Pro Controller har dessverre ingen bevegelsessensor, så denne funksjonen er automatisk avslått med denne kontrollen i bruk.

Magien som spillet bærer kommer til syne idet man skrur på spillet, og oppdager at man kan gå akkurat hvor man vil, og gjøre akkurat hva man ønsker. Spillet trekker inspirasjon fra eventyr spill som Far Cry, The Witcher, og The Elder Scrolls, samt sandboks-overlevelsesspill som Terraria og Minecraft. Den største gleden jeg, som spiller, opplever i Breath of the Wild er at jeg kan gå hvor som helst og fortsatt finne eventyr rundt hver sving. Spillet har ikke den største verdenen jeg har utforsket men den er stor nok til at man føler at ekte eventyr og utforskning er naturlig. Bruken av ulike klimaer, som ørkener, snøbelagte fjell, vulkanhete og reintunge sumper øker følelsen av en enorm og levende verden med et troverdig økosystem. Dog er kanskje det beste aspektet ved spillet simpelthen hvor gøy det er å spille det. Etter adskillige timer med spillet blir man ikke lei eller sliten. Hvert område, hver eneste lille krok av verdenen bringer noe nytt, og det er svært forfriskende. Aldri før har jeg bokstavelig talt rotert karakteren min i en tilfeldig retning, fulgt den og stolt på at det går i retning nye eventyr uavhengig av hvor det er.

Det er for så vidt viktig å nevne at spillet ikke bare er en ren sandboksopplevelse. Det kan fort oppfattes gjennom internetts fremstilling av spillet at det ikke finnes noen mening bak det hele, og dette kan jeg motsi med en gang. Spillet har en historie, og man har hovedoppdrag man kan velge å følge. Troper fra Zelda-serien som «boss-fights», returnerende karakterer og Ganon er tilbake, og historien er både sjarmerende og spennende.

Breath of the Wild er det mest grafisk imponerende spillet i Zelda-serien til dags dato, med dynamisk lyskastning, realistiske vær- og vindeffekter, unike omgivelser med særegen visuell stil, en enorm verden med svært dyp synsdistanse, og seriens første originalutgivelse presentert i HD. Spillet presterer kraftigere ytelse på Nintendo Switch, med 900p oppløsning og en mer stabil bildefrekvens. På Wii U presenteres spillet i 720p, men ellers er alt av innhold til stede og spillopplevelsen er den samme; har du kun en Wii U, bør du fortsatt oppleve dette mesterverket. Dette nye spillet er også spillseriens første steg inn i et kontroversielt emne som i dag er bransjestandard; nedlastbart innhold. Breath of the Wild ble sluppet parallelt med et sesongkort som spillere kan kjøpe separat for å få mer innhold til spillet over tid.

Det nye Zelda er her etter årevis med venting. Tålmodig har vi ventet, og det er med stor fryd jeg kan si at denne ventingen ikke var forgjeves. Spillet er et vilt pust av frisk luft i en noe stagnert spillindustri, og det at et spill som ikke handler om gevær, bilder eller fotballer klarer å nå disse høyder er på alle mulige måter jubelverdig. Zelda er tilbake sterkere enn noensinne, og med et moderne spill som appellerer til både nye fans og Zelda-veteraner på lik linje. Dette er årets «must-play», og spillet i seg selv er grunn nok til å investere i en Nintendo Switch (om man ikke allerede har en Wii U selvsagt)!