Filmanmeldelse: The Gift

Tittel: The Gift
Regi: Joel Edgerton
Sjanger: Thriller
Lengde: 1t. 47 min
Aldersgrense: 12 år
Filmen har premiere fredag 11. september

Joel Edgerton, kjent som skuespiller fra filmer som Exodus: Gods And Kings og The Great Gatsby, briljerer i denne filmen som regissør, manusforfatter og ikke minst som skuespiller. Hans visjon og utforming av filmen har skapt noe jeg ikke har opplevd på lenge – en ekte thriller som setter seg i deg like mye fysisk som psykisk. Da jeg gikk ut av kinosalen, kjente jeg at en ubehagelig følelse av angst hadde satt seg i brystet – en følelse som viser hvor god denne filmen er. I tillegg måtte jeg se over skulderen min et par ganger, noe jeg mener hører med etter å ha sett en film av denne sjangeren.

I The Gift møter vi ekteparet Robyn (Rebecca Hall) og Simon (Jason Bateman), som nettopp har flyttet fra Chicago til Los Angeles. Mens de handler nye møbler til det nye huset deres møter de på en mann fra Simons fortid – Gordo (Joel Edgerton). Allerede her klarer Edgerton å gi seeren gåsehud, det merkes at det er noe som lurer under overflaten av handlingen. Det kommer sakte men sikkert frem at Simon ikke har vært helt ærlig om sitt forhold med Gordo fra videregående, og vi får fort en snikende mistanke av at Gordo ikke bare ønsker å gjenoppta kontakten etter mange år.

bilde fra the gift

Gordo begynner å legge gaver ved inngangsdøren til det nye huset, og prøver tydelig å bli en del av livet deres. Han dukker opp på dagtid når kun Robyn er i huset, og til slutt får Simon nok. Han mener klart at Gordo har baktanker og mistenker at han har falt for Robyn. Han ber til slutt Gordo om å holde seg unna dem begge. Det er etter dette at filmen tar en ny vending. Jeg begynte å spørre meg selv hvem som egentlig var «the bad guy». I det man begynner å lure på hva som skjedde med Gordo, flettes disse handlingene sammen, og skaper slutt du sent vil glemme.

Jeg var spent på å se Jason Bateman i denne type rolle. Han spiller ofte den samme type karakteren som vi finner i Arrested Development og Horrible Bosses. Jeg ble positivt overrasket over forandringen i hans karakter og utviklingen han skapte for rollen sin. Jeg hadde aldri trodd det, men han var den rette skuespilleren til å spille Simon.

Filmens mystiske og mørke stemning er der fra begynnelsen av, og gir en fantastisk ukomfortabel følelse til de som ser på. Denne thrilleren sjokkerer, skremmer og får deg til å lure på hvem av sine nærmeste man egentlig kan stole på. Den setter seg i kroppen, så om du lett blir paranoid kan det kanskje lønne seg å velge en annen film.

Terningkast: Sterk 5