Ti tips til billigere hverdagsmat

Bruk denne feltguiden i jungelen av reklame, fristelser og salgstriks, og spar noen kroner her og der!

De aller fleste studenter har nok på et eller annet tidspunkt følt at pengene ikke har strukket helt til. En ekstra stor strømregning, en kveld på byen som ble litt dyrere enn man hadde tenkt seg, en pensumbok som kostet mer enn man skulle tro – plutselig sitter man igjen med under en hundrings på konto tre dager før stipendet kommer tikkende inn. Mange av oss lever på et relativt stramt budsjett, og det er lett å miste oversikten over forbruket.

Mat er en konstant utgift gjennom hele måneden, og det er ikke alltid lett å velge smart når man er i butikken. Etter en lang dag er det lett å bare ende opp med en frossenpizza, selv om man vet at det egentlig ikke er verdt pengene hverken når det kommer til smak eller næringsinnhold. Kanskje tar man med seg en flaske brus, sjokolade og chips, og før man vet ordet av det har man brukt 150 kr på mat for en halv dag. Det er ikke slik at man nødvendigvis trenger å spise dårligere eller mer usunt selv om man bruker litt mindre penger – det gjelder bare å planlegge litt og bygge inn gode vaner. Her får du en rekke tips til hvordan kutte ned forbruket på hverdagsmat, så du kanskje har råd til å spise noe ekstra godt i helgen uten å føle at du ikke burde!

Book-Creamy-Cabbage-Soup

1. Planlegg handleturen på forhånd
Dette er gulltipset. Hvis du planlegger middagen på forhånd er det lettere å unngå spontankjøp i butikken. Se på oppskrifter og skriv ned. Sjekk ut tilbud på nettet eller via apper som Mattilbud, og velg ellers de butikkene med gode billigmerker dersom det ikke er for langt å komme seg dit. Jeg velger ofte Kiwi selv om det er litt lenger å gå dit enn til Rimi, rett og slett fordi Kiwi har First Price. Kjøp gjerne inn mat til flere dager hvis du orker å bære det – da unngår du mange fristelser og småinnkjøp du ellers blir utsatt for dersom du handler hver dag, og du kan kjøpe inn ferske råvarer du kan bruke flere ganger samme uke, f.eks et salathode eller en kålrabi. Kjøp inn store kvanti av tørrvarer og frysevarer, og planlegg ut fra det. Det er alltid greit å ha en sekk ris liggende, eller en First Price-pose med frossen fisk. PS: gå ikke på butikken når du er sulten hvis du kan unngå det!

2. Skriv handleliste
Et enkelt men effektivt tips. Hvis du har en handleliste improviserer du ikke så mye når du er i butikken, og det er lettere å unngå å falle for fristelser og gjøre spontankjøp. Improviserte middager kan ofte også ende opp med å være litt dyrere enn man hadde tenkt seg. Vær litt streng med deg selv, og kjøp kun det som står på listen. Da er det også lettere å unngå å kjøpe snacks og søtsaker på hverdagsbasis.

Vox_9682
Et eksemplar av arten Handlis Listius i unnfangelsesøyeblikket

3. Velg bort kjøtt et par dager i uka
Dette er et tips som kanskje kan være vanskelig å følge, men det er en tilvenningssak. Det er lett å tenke at kjøtt egentlig ikke er så dyrt og at vegetarmat er litt kjipt, men det er ikke nødvendigvis riktig – det finnes mye god vegetarmat der ute til en rimelig penge, og det sier seg selv at sopp, linser og bønner koster mindre enn selv billigmerke-kjøttdeig. Man trenger ikke å bli hardcore vegetarianer eller pescetarianer, men i mange hverdagretter finnes det gode alternativer til kjøtt. Prøv for eksempel å lage lasagne med aubergine istedenfor kjøtt, bytte ut kjøttdeig i pastasausen med sjampinjong og løk, og kjøttdeigen på tacofredag med krydret ris eller røde linser. Det høres kanskje litt rart ut, men det er faktisk skikkelig godt – stek kokt ris i litt olje med tacokrydder, eller kok opp røde linser med krydder i gryten.

4. Sjekk kilopris!
Det er alltid lurt å sjekke kiloprisen, og da mener jeg ikke bare på ferskvarer som frukt og grønt. Det er lett å la seg lure til å tro at f.eks en type fisk er mye billigere enn en annen på grunn av innpakning.

5. Ha alltid krydder og andre smakstilsetninger liggende hjemme
Det er lettere å trylle frem et godt måltid av få og enkle råvarer når man er kreativ med krydder. En klar kjøttsuppe kokt på buljong og billige råvarer smaker herlig med koriander og chilipulver i, og spisskumen, timian, salt og en liten klype kanel hever burgere og kjøttboller til et nytt nivå. Pimp kjedelig hjemmelaget saus med kryddere du liker. Søstrene Grene på Xhibition har store krydderposer til en billig penge, og man kan også finne mye bra på sjapper som selger utenlandsk mat. Fiskesaus og østerssaus kan gjøre selv den kjedeligste frossenwok til en konge smaksopplevelse – bare pass på å ikke bruke for mye av det, for det er ganske salt!

Spices1
Ikke ta feil av paprikapulver og chilipulver!

6. Eksperimenter med kjente oppskrifter og lag dine egne varianter
Et godt tips er å ta utgangspunkt i en etablert oppskrift og gjøre den til sin egen. Suppe med timian? Dropp fersk timian og bruk heller tørket. Gryte med kikerter og kylling? Dropp kyllingen, eller bare bruk kyllingkjøttdeig. Kylling- og svinekjøttdeig er forøvrig billige alternativer til vanlig kjøttdeig, og kan brukes til mye det samme. En klassiker hjemme hos meg er frossenwok med billige cashewnøtter jeg har vasket saltet av – mye billigere enn kyllingbiter, og jeg tør si bedre på smak. Hiv på litt fiskesaus og server gjerne med fullkornscouscous (billig i forhold til hvor mye mat det er i hver pakke), og vips så har du et sunt og godt måltid. Wraps med diverse fyll (f.eks linser, løk, salsa og litt agurk) er også sunne og gode hverdagsfavoritter. Det er kun dine egne smaksløker og økonomi som setter grenser.

7. Lag store porsjoner, frys ned mat eller legg i oppbevaringsbokser i kjøleskapet
Det er ofte billig å lage mye mat om gangen. Oppbevar det og spise senere til lunsj eller middag en annen gang.

10983682_766227846793310_1643325022_n
Bamaboksen – studentens gode venn gjennom tykt og tynt

8. Spis mer suppe!
Suppe er billig og godt. Både posesuppe og hjemmelaget suppe er billig, men man blir gjerne mettere av hjemmelaget suppe. Buljong setter mye smak og koster veldig lite. Klassikere som løksuppe og kålsuppe koster utrolig lite å lage, og med litt krydder og tips fra diverse oppskrifter trenger det ikke å smake kjedelig. Hvis du finner noe billig kokosmelk (f.eks på innvandrerbutikker) og hiver oppi litt rød currypaste og diverse kryddere kan selv kålsuppe bli digg. Mettende tomatsuppe kan man lett lage av krossade tomater på boks. Server gjerne suppe med noe billig brød som First Price-hvitløksbaguetter ved siden av, så blir man mett. Et godt tips er å skaffe seg en stavmikser – da kan man lage gode fyldige supper av f.eks rotgrønnsaker som poteter, kålrabi og søtpoteter. Jeg pleier å spise suppe to ganger i uken, og det hjelper godt på økonomien.

9. Tenk over frokost- og lunsjvaner
De fleste spiser brød med pålegg til frokost og/eller lunsj – da kan det være lurt å tenke over hvor mye penger man bruker på pålegg. Frys gjerne ned halve brødet eller en halv ost dersom du sliter med å bruke det opp før det blir gammelt. Billige frokost- og lunsjalternativer: klassikeren havregrøt – denne kan smake utrolig godt med litt kanel og eplebiter. Musli eller havregryn – gjør det mer spennende med biter av frukt (banan kan være godt oppi). Middagsrester er også godt til lunsj. Det aller viktigste her er nok å ikke gå i kantinen eller på Kvarteret for å spise lunsj hver dag selv om det kan friste – ta heller med deg matpakke hjemmefra. Pannekaker er en klassiker her i heimen både til frokost og lunsj. De er praktiske å ta med seg. Jeg lager dem med egg, melk og speltmel og fyller dem med alt fra ost til honning.

pancake-eecard2

10. Lag mest mulig mat fra bunnen av
Enda et gulltips her. Du har sikkert hørt det mange ganger før, men det er nok fordi det faktisk er noe i det! Enkelte ting er billigere som halvfabrikata, f.eks supper og enkelte typer frossenpizza – men spør deg selv om det faktisk er mettende eller næringsrikt nok til den prisen. Jeg anbefaler deg å lage spesielt sauser, supper og gryteretter selv – Toropakkene er billige de også, men du får mer mat for samme pris dersom du lager det selv fra bunnen av. Les oppskrifter og bli inspirert. Det trenger ikke nødvendigvis å ta så mye lengre tid heller – mye mat lager nesten seg selv i gryter eller i ovnen. Det gjelder bare å planlegge litt på forhånd.

Jeg håper noen av disse tipsene kan inspirere deg til å leve litt billigere i matveien uten at det skal gå negativt utover smak og sunnhet. Etter å ha brukt litt mindre penger på mat i uka føles det kanskje ekstra bra å kunne kjøpe seg noe godt i helgen – og hvem vet, kanskje det smaker litt bedre også!

funny-memes-hunt-for-my-food