Eple + kanel = Kjærlighet

epler og kanelJeg synes at høst er den beste årstiden når det kommer til matlaging! I dag har jeg lyst til å dele noen enkle snacks der basen består av to ingredienser; den perfekte kombinasjonen, eple og kanel!

Eple og kanel-saus
6-8 små norske epler
ca. 1 spiseskje kanel
1-2 teskjeer honning
litt vann

Fremgangsmåte:
Skrell og skjær eplene i biter, og kok dem sakte i ca. 2 dl vann sammen med kanel og honning til eplene er myke, og det ser ut som en eplesaus. Du skal fortsatt ha noen eplebiter oppi. Spis varmt eller kaldt, til frokost, med middag eller bare som snacks. Sausen blir faktisk bare bedre når den står litt i kjøleskapet – til og med noen dager etter den ble lagd.

Jeg lover deg – denne smaker himmelsk!

Eple og kanel-granola
Det å lage hjemmelaget granola handler, for meg, mye om eksperimentering. Velg det du liker best, ikke ta med det du ikke liker, og bare prøv deg frem! Ofte lager jeg granola av rester av havregryn og frø.

Ingredienser som kan være med:
To kopper havregryn
2 små norske epler eller 1 stort eple, du kan også bruke tørkede epler
Tørket bær/frukt – tyttebær/rosiner/goji – hva enn du liker
Solsikkefrø, gresskarfrø, sesamfrø, linfrø
Valgfrie nøtter – best med pekannøtter, valnøtter, eller hasselnøtter, men mandler er også bra
3 store spiseskjeer kokosnøttolje (fås kjøpt ganske billig på «Global food» ved bystasjonen)
3 spiseskjeer 100% lønnesyrup (du kan også bruke honning eller agave)
3 teskjeer kanel (kommer an på hva du liker best)

Fremgangsmåte:
Bland alle de tørre ingrediensene oppi en bolle.
Kokosnøttolje har en ganske fast form før den smelter. Bruk den når den er fast. Legg oljen, lønnesyrup, og kanel i en kjele og varm opp. Bland deretter de våte ingrediensene med de tørre.
Bakes i ovnen på 180 grader, i  30-40 minutter. Ta dem ut noen ganger og bland igjennom, sånn at det som ligger øverst ikke blir brent.

Tips til kokosnøttolje: Oppbevar den på et mørkt, romtemperert sted, sånn at den ikke smelter. Om den skulle smelte er det bare å sette den tilbake på et mørkt sted, så den får den faste formen igjen.

Eple/kanel snacks tips: Har du lyst på snacks, men ikke en overflod av farlige stoffer og usunne kalorier? Del et eple og spre litt kanel oppå. Nam!

Voilà! Enjoy!

Hvorfor spise epler og kanel?
Det er mange fordeler ved å spise epler, og kanel. Jeg tenkte å nevne fem fordeler ved å spise epler og fem fordeler ved å spise kanel.

Epler:
1. Ikke bare smaker epler utrolig godt, er det en kalorifattig frukt full av fiber og antioksidanter.
2. Antioksidanter i epler forebygger Alzheimers, Parkinson, hjertekarsykdommer og mange typer kreft.
3. Jenter som spiser et eple om dagen er mindre utsatt for diabetes type 2.
4. Senker kolesterolet.
5. Regulerende ved diaré og forstoppelse.

Kanel:
1. Regulerer blodsukkeret.
2. Inneholder magnesium, fiber, kalsium og jern.
3. Reduserer menstruasjonssmerter.
4. Akkurat som epler forebygger kanel sykdommer som Alzheimers, Parkinson og noen typer kreft. Men pass på! For mye kanel kan gi skader på leveren.
5. Lukten av kanel får en til å føle seg psykisk bedre. Dette hjelper mot for eksempel depresjon.

Da er det kanskje på tide å kjøpe litt epler og kanel!
Hilsen Michaela

Kilder: http://www.care2.com/greenliving/10-surprising-health-benefits-of-cinnamon.html?page=1
http://www.besthealthmag.ca/eat-well/nutrition/15-health-benefits-of-eating-apples
http://cinnamonvogue.com/cinnamoncommonuses.html